قفل دیجیتال کره ای شرکت کارن

اولین و بزرگترین مجموعه ی ارائه کننده قفل های دیجیتال در ایران بـا 11 سـال حضور مستمـر و همکـاری با سـازمان هـای دولتی و خصوصی

قفل دیجیتال کره ای شرکت کارن

اولین و بزرگترین مجموعه ی ارائه کننده قفل های دیجیتال در ایران بـا 11 سـال حضور مستمـر و همکـاری با سـازمان هـای دولتی و خصوصی

مقایسه قفل مکانیکی با قفل دیجیتال

مقایسه قفل مکانیکی با قفل دیجیتالی

بدون شک قفل یکی از پرکاربردترین وسایل در عصر کنونی است و هدف از ساخت آن برقراری و تضمین آرامش، افزایش امنیت، حفاظت از جان عزیزان خود و جلوگیری از سرقت بوده است و به همین دلیل شما هر جایی که دربی را مشاهده می‌کنید، قفلی هم برای بسته شدن بر روی آن وجود خواهد داشت.

امروزه این قفل‌ها به صورت کلی به دو دسته مکانیکی و دیجیتالی تقسیم می‌شوند و در این مطلب قصد داریم تا قفل مکانیکی و دیجیتال را با هم مقایسه کنیم. اگر برای انتخاب و خرید قفل هنوز نمی‌دانید بهترین انتخاب کدام است، لازم است نیم‌نگاهی به این یادداشت و تحلیل داشته باشید تا بدون دغدغه در راستای برقراری امنیت، حفظ آرامش و حفاظت از جان و مال خود، بهترین انتخاب را داشته باشید؛ زیرا با دانستن معایب و مزایای هر یک از قفل‌های مکانیکی و دیجیتالی می‌توانید آن‌ها را با هم مقایسه کنید و تصمیم ارجح‌تری را داشته باشید. لذا خواندن این یادداشت و تحلیل به شما توصیه می‌شود.

همان‌طور که پیشتر اشاره شد به‌طور کلی دو نوع قفل اعم از مکانیکی و دیجیتالی را می‌توان بر روی درب نصب کرد و این قفل‌ها طبعاً هر کدام مزایا و معایب یا شاید بهتر باشد بگوییم محدودیت‌های خاص خود را دارند و لازم است به صورت «جامع» مورد بازبینی قرار داده شود.

مقایسه قفل مکانیکی با قفل دیجیتال

قفل مکانیکی یا معمولی

قفل‌های مکانیکی از قدیمی‌ترین تجهیزات حفاظتی محسوب می‌شوند که ساختار آن‌ها گرچه دچار تغییر و تحولات زیادی شده است، اما کماکان اصول ثابتی را دارا می‌باشند. در واقع منظور از قفل‌های مکانیکی یا معمولی به همان قفل‌های قدیمی گفته می‌شود که با کلید باز می‌شوند و به دلیل قیمت پایینی که دارند، همیشه مورد استقبال جامعه قرار داشته‌اند. ولی در حال حاضر به همان اندازه‌ای که ارزان قیمت هستند معایبی که به هیچ وجه قابل انکار نمی‌باشند به همراه دارند. لذا در ادامه به‌صورت خلاصه به این معایب اشاره خواهیم کرد:

مقایسه قفل مکانیکی با قفل دیجیتال

احتمال گم‌شدن کلید:

این اتفاق برای همه ما برای یک‌بار هم که شده رخ داده است و این احتمال وجود دارد که در ادامه و با توجه به درگیری‌های ذهنی، شلوغی و ... در عصر کنونی، احتمالاً «بزنگاه تاریخی» دوباره برای ما چنین سناریویی را مطرح خواهد کرد.

کلید قفل مکانیکی

پایین بودن امنیت:

درگذشته همین‌که مطمئن می‌شدیم درب قفل شده یک آرامش نسبی به ما دست می‌داد؛ اما امروزه با توجه به سرقت‌های مدرن و باز کردن درب در کمترین زمان، قطعاً دیگر آرامش دهه‌های قبل را نخواهیم داشت و حتماً باید علاوه بر قفل کردن درب، سپردن به همسایه و هزینه کردن برای نصب دوربین و ... را در نظر بگیریم. چراکه از سال گذشته تاکنون نزدیک به 40 درصد سرقت بیشتر شده است و شواهد نشان می‌دهد امنیت کم همین قفل‌های معمولی و مکانیکی تأثیر چشمگیری در این سرقت‌ها داشته است؛ بنابراین لازم است که به سمت‌وسوی نصب قفل‌های هوشمند حرکت کرد.

مزایای قفل‌های مکانیکی یا معمولی

  • از لحاظ هزینه پرداختی قفل‌های مکانیکی نسبت به قفل‌های دیجیتالی ارزان‌تر هستند.
  • بدون نیاز به منابع تغذیه یا باتری

قفل دیجیتال یا هوشمند

به‌طور یقین وقتی صحبت از قفل دیجیتال می‌شود اولین چیزی که به ذهن ما خطور می‌کند، امنیت بسیار بالای آن‌ها است، به‌طوری که عامه مردم آن را به‌عنوان قفل ضد سرقت می‌شناسند. قفل‌های هوشمند مجهز به آخرین سیستم‌های امنیتی هستند و همین مسئله موجب شده است که این قفل‌ها بهترین انتخاب برای تأمین امنیت خانه و محل کار باشند. البته این تنها مزایای این‌چنین قفل‌ها نیست. از این‌رو در ذیل به مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

مقایسه قفل مکانیکی با قفل دیجیتال

برقراری و تضمین امنیت:

امنیت یعنی در معرض خطر نبودن یا از خطر محافظت شدن، خصوصاً از آنجایی که دیگر امنیت تنها در بعد جانی تعریف نمی‌شود و ابعاد مختلفی از جمله امنیت مالی، اجتماعی، فرهنگی را در برمی‌گیرد و بشر به طور طبیعی بر آن واداشته است تا برای رسیدن به آن قدم‌های هوشمند و علمی‌ بردارند، از این‌رو به نظر می‌رسد که تولید و نصب قفل‌های دیجیتالی یکی از زیرمجموعه همین اهداف بشر می‌باشد. چراکه کلیدی‌ترین و اولین قدم در مسیر برقراری و تضمین امنیت به شمار می‌رود. چراکه رسیدن به آرامش، امنیت و حفاظت از خود و همنوعان خود اولویت اول یک افراد جامعه محسوب می‌شود.

مقایسه قفل مکانیکی با قفل دیجیتال

کاهش قابل ملاحظه نگرانی افراد:

برخلاف گذشته امروزه نگرانی‌های افراد در جامعه چند برابر گذشته است و گونه‌ای که می‌توان از آن به‌عنوان مهم‌ترین چالش‌های جامعه سخن گفت؛ اما در این میان فعالیت‌ها، ابزارها و مؤلفه‌ای هم رشد قابل قبول در راستای کاهش نگرانی جامعه داشته‌اند. بدون شک رونمایی از قفل دیجیتالی یکی از همین ابزار و مؤلفه بوده است. اما خب در این میان متأسفانه هنوز افراد و گروه‌های هستند که با ترفندهای مختلفی در تلاش هستند مانع گرایش عامه مردم به سمت‌وسوی قفل‌های هوشمندانه و مدرن شوند.

وجود آلارم هشدار:

برخلاف قفل‌های مکانیکی که هیچ تعاملی با شما ندارند، این قفل‌ها در صورتی که شخصی قصد دسترسی غیرمجاز به قفل را داشته باشد و یا آتش‌سوزی و ... رخ دهد از طریق آلارم هشدار دهنده اطلاع خواهد داد. به همین دلیل دیگر سنسورهای مختلفی که در این قفل‌های دیجیتال نصب شده است، امکان سرقت از آن‌ها تقریباً غیرممکن است. از دیگر آپشن‌های موجود در این قفل‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قفل کودک، ضد سرقت، ضد شوک، ضد حریق و قفل دوبل اشاره داشت.

مقایسه قفل مکانیکی با قفل دیجیتال

عدم حمل کلید:

یکی دیگر از مزیت‌های این قفل‌ها را می‌توان عدم نیاز به حمل کلید و از طرفی هیچ‌گاه عزیزان شما را به دلیل نبود کلید پشت در معطل نخواهد کرد. شما بدون نیاز به حمل کلید هر زمان که بخواهید می‌توانید درب را تنها به‌وسیله، کارت، اثر انگشت و... خود باز کنید.

کنترل از راه دور:

برخلاف قفل‌های مکانیکی که هر بار برای باز کردن آن‌ها نیاز است که جلوی درب یا پای آیفون بروید، قفل‌های دیجیتال دارای قابلیت ریموت کنترل یا همان کنترل از راه دور هستند، قفل‌های دیجیتال را می‌توان با سایر سیستم‌های خانه هوشمند متصل کرد. برای مثال شما می‌توانید با استفاده از گوشی هوشمند خود و با نصب نرم‌افزار مربوطه در هر زمان و مکانی که هستید قفل هوشمند خانه خود را کنترل کرده و حتی از راه دور باز و بسته نمایید.

مقایسه قفل مکانیکی با قفل دیجیتال

کاهش چشمگیر وسواس بودن:

احتمالاً شما هم تجربه کرده‌اید که در محل کار خود یا در سفر نسبت به بستن درب منزل یا پارکینگ و یا بلعکس در منزل نسبت به بستن درب اتاق کار نگرانی داشته باشید و حتی مجبور شوید که به محل اولیه خود برگردید. تا از قفل شدن درب مطمئن شوید و از آنجایی که در جامعه کنونی، مشغله ذهنی هم زیاد است، قطعاً مردم را با وسواس بیشتری مواجه خواهد کرد. البته این نگرانی و وسواس را کسانی دارند که با قفل‌های مکانیکی سروکار دارند. زیرا افراد و گروهی که از قفل دیجیتال بهره می‌برد می‌توانند از راه دور نسبت به بستن درب‌ها اطمینان پیدا کنند. حتی کاربران می‌توانند برای بسته شدن درب برنامه‌ریزی زمانی داشته و همین زمینه‌ساز کاهش چشمگیر وسواس در افراد شده است.

معایب قفل‌های دیجیتال

  • از لحاظ هزینه پرداختی قفل‌های دیجیتال به دلیل امکانات بسیار بیشتر و امنیت بالاتر، نسبت به قفل‌های مکانیکی گران‌تر هستند.
  • به منبع تغذیه یا باتری نیاز دارند. البته لازم است یادآوری شود که حدود یک ماه قبل از پایان شارژ باتری مکرر برای تعویض باتری هشدار خواهد داد.

مقایسه قفل مکانیکی با قفل دیجیتال

کلام پایانی

در کل، هر دو نوع قفل مکانیکی و الکترونیکی دارای مزایا و معایبی هستند. اولی ممکن است ارزان باشد، اما امنیت پایین‌تری هم به همراه خواهد داشت. در حالی که قفل‌های الکترونیکی امنیت بسیار بالاتری دارند و استفاده از آن‌ها آسان و زیباتر است. اما باز هم این شما عزیزان هستند که برحسب نیازهای خود تعیین می‌کنید که به چه قفلی نیاز دارید، ولی ضروری است موارد مذکور را در زمان خرید ضمیمه کار خود کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.